افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی
سرخط خبرها

مجلس شورای اسلامی حداکثر افزایش سنوات بازنشستگی را چند سال تعیین کرد؟

  • کد خبر: ۱۹۵۵۵۵
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
مجلس شورای اسلامی حداکثر افزایش سنوات بازنشستگی را چند سال تعیین کرد؟
پس از تصویب بندهایی از لایحه برنامه هفتم که به بحث ساماندهی و اصلاح صندوق‌های بازنشستگی مربوط می‌شود، ابهاماتی درباره افزایش سن بازنشستگی مطرح شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی این روز‌ها در حال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه هستند، لایحه‌ای که فصل ۵ آن به بحث ساماندهی و اصلاح صندوق‌های بازنشستگی مربوط می‌شود و مجلس هم صبح روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۸ آبان) در جلسه علنی خود، ماده ۲۹ لایحه که در فصل ۵ لایحه قرار دارد را بررسی کردند و بند‌هایی از این ماده را به تصویب رساندند که بر اساس آن، نمایندگان مجلس به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش دادند.

آیا سن بازنشستگی در ایران ۱۲ سال افزایش یافته؟

با تصویب این بند‌ها از لایحه، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها ابهاماتی مطرح شد مانند اینکه گفته شد سن بازنشستگی در ایران ۱۲ سال افزایش یافته است!

مطرح شدن این ادعا منجر به واکنش روابط عمومی مجلس شد که اعلام کرد این ادعا، خلاف واقع است. روابط عمومی مجلس همچنین اعلام کرد که براساس مصوبه مجلس، اولا میزان افزایش سنوات خدمت پلکانی است و بیشتر افراد در حد چند ماه به سنوات خدمت‌شان اضافه می‌شود و ثانیا افرادی که به تازگی شروع به کار کنند به میزان سنوات خدمت آن‌ها حداکثر ۵ سال اضافه می‌شود.

قالیباف: سنوات خدمت حداکثر ۳۵ سال است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته و بعد از اینکه ابهاماتی درباره این مصوبه مطرح شد، توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: لازم است صریح بگویم سقف افزایش سنوات خدمتی برای آقایان حداکثر۳۵ سال یا ۶۲ سال سن است. این مطلب روشن است، چرا که برداشت‌های متعددی وجود دارد و مردم ضرب و تقسیم می‌کنند.

قالیباف ادامه داد: سقف سن بازنشستگی برای خانم‌ها ۵۵ سال است. در جلسه نوبت صبح هم (جلسه صبح روز یکشنبه مجلس) و در زمان رأی گیری هم گفتم که سنوات خدمت حداکثر ۳۵ سال است. من این موضوع را گفتم تا در خارج از مجلس از تحلیل‌های متعدد، برداشت‌های مختلف نشود.

سخنگوی کمیسون تلفیق: کارمندان و بازنشستگان نگرانی نداشته باشند

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه هم صبح امروز در گفتگویی تلویزیونی به تشریح مصوبات امروز مجلس درباره بازنشستگی پرداخت.

زنگنه در این گفتگو به بررسی فصل ۵ لایحه برنامه هفتم در مجلس اشاره کرد و گفت: در این بند ما یک بسته‌ای را برای بازنشستگان عزیز دیده‌ایم بخشی از آن افزایش حقوق بازنشستگان به حداقل ۹۰ درصد حقوق شاغلین است که ظرف امروز در مجلس قطعی می‌شود و پس از آن به شورای نگهبان ارسال می‌شود که کمک بسیار زیادی به معیشت بازنشستگان عزیز است.

وی ادامه داد: در کنار این ما یک سری اصلاحات ساختاری و نهادی و اصلاحات مدیریتی داشتیم و بخش سوم نیز اصلاحات سنجه‌ای بود که در اصلاحات سنجه‌ای، مجلس به جهت آنکه بار را از روی بازنشستگان و کارگران و کارمندانی که در شرف بازنشستگی هستند بردارد، تقریباً اکثر اصلاحات سنجه‌ای لایحه دولت را رد کرد و بر همین قوانین جاری تاکید کرد.

زنگنه اظهار کرد: به جز بحث افزایش سن بازنشستگی و یا افزایش سنوات خدمت، بر اساس آنچه که در مجلس مصوب شد، قرار شد که به صورت پلکانی این افزایش را داشته باشیم. منتهی بر اساس محاسبه‌ای که در جدول انجام می‌شود، یک اختلافی با آنچه که در مجلس مصوب شد پیش آمد که من در هنگام رای گیری این ابهام را وارد کردم که در بند پنجم این افزایش به حدود ۴۲ سال می‌رسد و ریاست مجلس در همان جا تاکید کردند که سقف سنوات حداکثر ۳۵ سال است و بنابراین افزایش پلکانی به جای خود وارد است، اما سقف سنوات خدمتی نهایتاً ۳۵ سال است.

وی تصریح کرد: در تبصره ۶ این ماده این اختیار را به بازنشستگان و یا کارمندان دادیم که اگر بخواهد که پس از ۳۰ سال جدای از این جداول بازنشسته شود بدون توجه به سن ۶۲ سالی که سقف بازنشستگی است می‌تواند تقاضای بازنشستگی کند و دستگاه مربوطه نیز باید با این تقاضا موافقت کند که البته سایر قوانین بازنشستگی چه در صندوق سازمان تامین اجتماعی و چه در صندوق‌های کشوری و لشکری به جای خود باقی است.

زنگنه یادآور شد: مطابق مصوبه امروز، سنوات خدمت را تا ۳۵ سال برای آقایان و ۳۰ سال برای خانم‌ها قرار دادیم و حداکثر سن نیز برای بازنشستگی ۶۲ سال برای آقایان و برای خانم‌ها ۵۵ سال است یعنی اگر فردی به ۶۲ سال برسد، اما آن سنوات به ۳۵ سال نرسد بر اساس مصوبه امروز می‌تواند تقاضای بازنشستگی کند؛ بنابراین نگرانی‌هایی که بین کارمندان و بازنشستگان مطرح شده است عملاً مرتفع شده و نگرانی خاصی نخواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: در صورت تصویب این مورد از سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد لذا برای کسانی که سال بیست و هشتم و بیست و نهم خدمت خود هستند هیچ تغییری اتفاق نخواهد افتاد.

چرا این طرح تدوین شد؟

در مقدمه طرح آمده است که این طرح به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله تدوین شده است.

محمدسعید احدیان دستیار سیاسی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به برخی انتقاد‌ها تاکید کرده است: اصلاح طلب‌ها افزایش پلکانی سن بازنشستگی را نتیجه سوء مدیریت صندوق‌ها نوشتند، فقط چگونه خودشان را به فراموشی می‌زنند که مسئولیت ۸ سال دولت آقای روحانی به دوش آن‌ها است حالا که دولت و مجلس می‌خواهند خرابکاری آن‌ها را با تدبیر درست کنند با چه رویی بجای پاسخگویی، منتقد می‌شوند.

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم اصلاح‌طلبان را مقصر آنچه امروز در صندوق‌های بازنشستگی رخ می‌دهد، دانسته و تاکید کرده است: آنچه امروز به‌عنوان ناترازی و ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی مطرح است دستپخت دولت‌های قبل خصوصاً مدیریت اصلاح طلبان و دولت روحانی در این صندوق‌ها بوده است که در حال حاضر تلاش مجلس رفع مشکلات و احیای این صندوق‌هاست.

بنابر گفته مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمان اغاز به کار دولت سیزدهم، کسری بودجه صندوق‌های بازنشستگی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->